تناسب اندام

ورزش فیتنس از زبان بهترین فیتنس کاران

فیتنس یا زیبایی اندام؛ ورزشی که این روزها نه تنها برای کاهش وزن، بلکه برای سلامت بدن بسیار مورد توجه قرار گرفته است. فیتنس از دو کلمه Fit یعنی مناسب و Ness به معنای برتری تشکیل‌شده است و در مدت کوتاهی توانسته بسیار مورد توجه قرار بگیردو یک رشته‌مسابقه‌ای به نام فیتنس نیز به خود اختصاص داده است. ورزش فیتنس برخلاف ورزش هایی مانند bodybuilding ، crossfit دارای محدودیت سنی نمیباشد. رشته فیتنس به دلیل کار کردن و بهبود شرایط قلبی عروقی و بهبود عملکرد عصبی و عضلانی فرد در طول زندگی، باعث برتری این رشته نسبت به سایر رشته‌ها شده است. در صورتی که این ورزش به درستی انجام گیرد؛ نه تنها نتیجه مطلوبی می گیرید، بلکه از نظر روحی به شما کمک بسیاری خواهد کرد. در ابتدا بهتره یه سری نکات رو بدونیم تا بتونیم با شکیبایی به نتیجه مطلوب برسیم پس با آکادمی فیتنس همراه باشید.

فیتنس ورزش دیربازده است

فیتنس ورزش دیربازده است.

قصد ندارم مه اول کار نا امیدتون کنم ولی از قدیم گفتن گر صبر کنی ز غوره حلوا سازی. دقیقا فیتنس همینه: ورزشکاران فیتنس نتیجه انتظار خیلی سریع رو نباید داشته باشند. با توجه به وزن فعلی شما، وضعیت بدنی و سن، نتیجه زمانی متفاوت  خواهد بود . چون نتایج در عرض چند روز یا یکی ماه به وجود نمی آید .اولین نشانه های تناسب اندام معمولا بین ۳ ماه تا ۵ ماه دیده می شود. درضمن داشتن برنامه منظم و رژیم غذایی مناسب می تونه شما رو در این مسیر کمک کند. باید همزمان ورزش های قدرتی و هوازی رو انجام بدید. پیاده روی در تناسب اندام میتونه ورزش هوازی خوبی باشه. ازش غافل نشید.

لطفا توقعات واهی رو از خودتون دور کنید :

با توجه به ژنتیک و ساختاربدنی سرعت رشد عضلات و سوخت و ساز؛ بدن فرم می گیرد. علاوه براین باید رژیم مناسبی داشته باشید. اگر چیز غیرممکنی را برای خودتان هدف قرار دهید؛ نه تنها نتیجه دلخواه را نمی گیرید؛ بلکه بدنتان هم فرم نامتعادلی به خود می گیرد. منطقی باشید و سعی کنید بهترین فرم بدنتان را به دست آورید.

خودتان مربی خودتان باشید :

اگر برنامه خوبی داشته باشید و تکنیک ها رو بشناسید؛ می تونید خودتون به تنهایی این ورزش رو انجام بدید. منضبط باشید و به خودتون انگیزه بدهید. البته در این مسیر تنها نیستید و تیم حرفه ای ما با شما همراه است و سوالات شما را به دیده منت می گذارد و قطعا بهترین پاسخ را می دهد.

تمرینات پایه ای را دست کم نگیرید :

بهترین کار اینه که تمانی عضلات درگیر باشد. برای اینکه نتیجه مطلوبی بگیرید، باید روی تمرینات پایه تمرکز کنید. مثالی از حرکات پایه پلانک، لانگز، اسکوات و شنا می باشد. این تمرینات بهترین حرکات پایه برای فرم دهی عضلات است. از آنجایی که همه تمرینات پایه ای تاثیرگذاری یکسانی ندارند؛ باید ببینید ماهیچه های شما به کدام یک از این حرکات واکنش بهتری نشان می دهد. مثلا برای میان تنه از لانگز و اسکوات بیشتر می توان بهره برد. اگر ورزش منظم و رژیم غذایی مناسب داشته باشید؛ می توانید زودتر به فرم بدنی دلخواهتان برسید . رژیم غذایی، کالری و پروتئین های دریافتی مطلبی بسیار گسترده است، که حتما درباره آن در مقالات بعد صحبت خواهیم کرد.

درگیر کردن تمام ماهیچه ها :

برای رسیدن به اندام تراش خورده باید از تمام ماهیچه های خود به درستی کار بکشید : ورزش های قدرتی به خوبی ماهیچه ها را کار می اندازد. عضلات کالری بیشتری می سوزانند؛ چون به انرژی زیادی برای تغذیه و حفظ آنها نیاز دارند. ورزش های گروهی مثل یوگا و پیلاتس مکمل خوبی برای حرکات فیتنس هستند؛ اما نمی توانند به طور کامل جایگزین آن شوند.  

تعداد و حجم حرکات :

بانوان باید مدت کار کشیدن از ماهیچه ها را بیشتر و در مقابل مدت استراحت بین حرکات را کمتر کنند. مثلا باید با بیشتر کردن تعداد حرکات( نه کار با وزنه های سنگین )روی ماهیچه های خود تمرکز کنند. ۳۰ تا ۴۰ ثانیه استراحت بین حرکات مکرر برای بانوان کافی است. اما مردان بعد از کار با وزنه های سنگین به استراحت بیشتری نیاز دارند؛ تا بتوانند توان و انرژی خود را ذخیره کنند.

ورزش زیاد با تغذیه کم اشتباه محض است :

برای کم کردن وزن باید کالری هایی که می سوزانید بیش از کالری دریافتی باشد. اما نباید زیاده روی کنید. اگر در باشگاه زیاد ورزش کنید و غذای کمی بخورید؛ بدن شما با کم کردن سرعت سوخت و ساز خود واکنش نشان می دهد و وارد فاز ذخیره انرژی می شود. این کار بدنتان را فقط خسته می کند. بدنی که بیشتر خسته شود و تحت تنش باشد برای ذخیره انرژی بیشتر وزن اضافه می کند. برای کاهش وزن تا دو ساعت بعد از ورزش های قدرتی غذا نخورید.  

پیاده روی

تمرینات هوازی را دست کم نگیرید :

این تمرینات نوع کاملی از تمرینات است که سیستم های قلبی_عروقی و تنفسی را ورزش می دهد. قدرت تحمل را بیشتر می کند و چربی ها را می سوزاند. در جلسات هوازی چربی سوزی ۴۰ دقیقه بعد از شروع تمرین آغاز می شود. اگر بالافاصله بعد از حرکات قدرتی سراغ ورزش های هوازی بروید، کار چربی سوزی از همان دقیقه اول شروع می شود. بنابراین۲۰  دقیقه انجام تمرینات هوازی کفایت می کند. در انجام حرکات هوازی به ضربان قلب توجه کنید؛ نباید از محدوده مشخصی کمتر یا بیشتر شود.   و در آخر گفتن این نکته لازمه که با هر شرایطی هستید و با هر وزنی که دارید با همراهی ما به اندام ایده آلی که میخواید می رسید. در سری مقاله مربوط به تغذیه به شما میگیم چی بخورید و چه چیزهایی رو بهتره نخورید .  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا