تغذیهسلامتگیاهان دارویی

خواص انجیر برای سلامتی+ ماسک انجیر برای پوست و مو

یکی از قدیمی ترین میوه های مصرف شده توسط انسان ، انجیر است.  جالبه بدانید براساس افسانه های کهن گفته می شود که میوه ممنوعه ای که توسط حوا خورده شد، انجیر بود و نه سیب. اما در این مطلب می خوام چیزای خیلی بیشتری ازخواص انجیر بگم و شما به این نکته پی ببرید که چرا انجیر میوه ای اعجاب انگیز است.

یهودیان در قدیم نیز درخت انجیر را می‌شناخته‌اند و از یک نوع انجیر که فیکوس سیکوروس می‌باشد، در تورات یاد شده‌ است. رومیها این درخت را با اعتقادات مذهبی خود مخلوط کرده و آن را نشانه سعادت ، پیشرفت و ترقی روزافزون می‌دانسته‌اند. در قرآن نیز، به این میوه سوگند یاد شده و سوره‌ای به نام انجیر(تین)نام‌گذاری شده‌است.  

با آکادمی فیتنس همراه باشید که قراره کلی اطلاعات فوق العاده درباره انجیر،ماسک های فوق العاده برای پوست و مو و خواص انجیر بهتون بگیم.

ماسک انجیر برای پوست و مو

انجیر حاوی ویتامین‌های سازگار با پوسته که به جوانسازی و بازسازی سلول‌های پوست کمک می‌کند. انجیر حاوی اسیدهای چرب ضروری امگا ۶ است که به پوست رطوبت می دهد.

ماسک انجیر و عسل برای پوست‌های خشک

عسل و انجیر هر دو به حفظ رطوبت پوست کمک می‌کند. برای پوست های خشکی که دچار خارش و پوسته پوسته می شوند و شما را آزار می دهد این ماسک بسیار فوق العاده است.

برای تهیه ماسک انجیر و عسل سه عدد انجیر را بشویید و با مخلوط کن آنها را بزنید تا حالت خمیری بدست آورید. ۲ قاشق چای خوری عسل را به آن اضافه کنید. خوب به هم بزنید تا شکل خمیری به خود بگیرد.

این ماسک را می‌توانید به تمام نواحی صورت به جز زیرچشم و گردن بزنید و بعد از ۲۰ دقیقه با آب ولرم بشویید. ۳ بار در هفته این ماسک را تکرار کنید تا نتیجه آن را ببینید.

خواص انجیر برای سلامتی

ماسک انجیر، جو دوسر، شیر و زنجبیل مناسب برای لایه‌برداری عمیق پوست

جو دوسر باعث از بین بردن سلول‌های مرده پوست، چربی اضافی و ناخالصی‌های پوست می‌شود. علاوه بر آن با علائم پیری زودرس نیز مبارزه خواهد کرد. شیر نیز خاصیت رطوبت‌رسانی دارد. پودر زنجبیل برای پاکسازی پوست بسیار مناسب است.
برای تهیه ماسک انجیر، ۵ عدد انجیر تازه را در یک مخلوط کن بریزید. خمیر به دست آمده را با یک قاشق چای خوری جو دوسر و شیر و نصف قاشق چای خوری پودر زنجبیل مخلوط کنید. خمیر به دست آمده را بر روی پوست صورت و گردن بمالید. بعد از ۲۰ دقیقه با آب ولرم بشویید. هفته ای ۲ بار از این ماسک استفاده کنید تا نتیجه آن را ببینید. توجه کنید ماسک را زیر چشم خود نکشید.

ماسک انجیر، ماست و عسل برای پوست‌های چرب

ماست ببرای کنترل چربی پوست مناسب است، پوست را سفید و همچنین لایه برداری می‌کند. عسل مرطوب کننده طبیعی است که دارای خواص ضد باکتریایی و ضد میکروبی می باشد. عسل یک مبارز واقعی برای میکروب‌ها و باکتری‌های عامل جوش می باشد.
برای تهیه ماسک انجیر، عسل و ماست دو عدد انجیر را در مخلوط کن بریزید و خمیر به دست آمده را با یک قاشق غذاخوری عسل و ماست مخلوط کنید. ماسک را روی صورت و گردن خود بمالید و دقت کنید به دور چشمانتان مالیده نشود. بعد از ۲۰ دقیقه آن را بشویید. این ماسک را هفته‌ای ۲ مرتبه بر روی پوست خود بزنید تا نتیجه آن را ببینید.

ماسک انجیر برای مو

انجیر به دلیل خواص بیشماری که دارد برای تقویت مو و پوست سر بسیار مفید است. یکی از فاکتورهای مهم برای تقویت پوست کلاژن می باشد. کلاژن در انجیر به وفور یافت می شود.

عصاره انجیر می تواند یک نرم کننده و حالت دهنده برای مو باشد. همچنین با تقویت موی سر موجب مرطوب نگه داشتن پوست سر می شود.

برای استفاده از ماسک انجیر برای مو می توانید از عصاره انجیر یا روغن انجیر استفاده کنید. روغن انجیر آبرسان ، براق و درخشان کننده مو می باشد. شما می توانید چند قطره روغن انجیر را به ماسک خانگی خود اضافه کنید و به عنوان حالت دهنده برای مو از آن استفاده کنید.

درباره درخت انجیر بیشتر بدانیم…

انجیر،از تیره توت ها و از جنس فیکوس می باشد. درختی بومی مدیترانه است، آب و هوای گرم را بیشتر دوست دارد، اما با این حال در مناطق شمالی هم رشد می کند. انجیر درختی خزان پذیر است و ارتفاعش گاها به ۱۰ متر هم می رسد. درختی با برگ های پهن و کرکدار با شیار عمیق . درخت انجیر ریشه آنچنان عمیقی ندارد، ولی بعضی درختان انجیر ریشه هایشان به طرز عجیبی عمیق است.

گرده افشانی انجیر را نوعی زنبور که از یک شیار کوچک وارد دانه میوه می شود، به عهده دارد.معمولا درختان انجیر میوه را روی شاخه می سازند. میوه درخت های انجیر وحشی ارزش تجاری ندارند و زنبور انجیر در میوه این درختان زمستان را می گذرانند.

ذرخت انجیر

خاستگاه درخت انجیر کجاست ؟

وطن اصلی درخت انجیر در اروپا- آسیا در نواحی مدیترانه و در ایران روستای سمنگان یا سمغان می‌باشد، که روستای سمغان مهد انجیرایران است. شهرستان پلدختر در استان لرستان و شهرستان استهبان در استان فارس دو قطب تولید انجیر ایران هستند. انجیر استهبان از نوع سبز است که مصرف آن به صورت خشک متداول است. اما انجیر پلدختر از نوع سیاه است که دارای بازار پسندی و کیفیت بیشتری در جهان است.

درباره صادرات انجیر در دنیا باید بگم که …

به دلیل خواص انجیر کشورهای زیادی با هم رقابت دارند. ترکیه مقام اول را در بین تولیدکنندگان انجیر دارد.پس از ترکیه ، مصر و مراکش بیشترین انجیر جهان را تولید می ‌کنند.

آیا می دانستید حتی برگ درخت انجیر خاصیت درمانی دارد؟!؟!؟!

بر اساس تحقیقات انجام شده، علاوه بر خواص انجیر، برگ درخت انجیر نیز دفع کننده کرم روده می باشد. دم کرده برگ درخت انجیر مسکن بوده و برای معالجه سرفه تجویز می شود. میوه انجیر برای نرم کردن سینه و روده بسیار موثر است. از کنار شیره درخت انجیر به سادگی رد نشوید ؛ شیره انجیر هم خاصیت دارد

. شیره انجیر داروی خوبی برای افسردگی می‌باشد. هم چنین ، برای از بین بردن زگیل بسیار موثر می باشد.

خواص انجیر برای مو

ارقام مختلف انجیر از نظر میوه

انجیر از نظر رنگ میوه به انواع سیاه و زرد یا سفید تقسیم بندی می‌شود. اما اگر بخوایم با جزئیات بیشتری میوه انجیر رو تقسیم بندی کنیم، به شکل زیر می باشد…

انجیر آدریاتیک (Adriatic):

رنگ آن سبز کم‌رنگ مایل به زرد و بخش داخلی آن نیز قرمز رنگ است.بیشتر به صورت خشک مصرف می‌گردد. شیرینی این نوع انجیر نسبت به انواع دیگر کمتر است.

انجیر قهوه‌ای (Brown Turkey):

این نوع انجیر پر آب و با طعم شیرین بوده و به هر دو صورت تازه (تر) و خشک مصرف می‌گردد.

انجیر کالی‌میرنا (Calimyrna):

این نوع انجیر، بزرگ و کم‌آب بوده و دارای پوست سبز ، ضخیم و گوشتی سفید است. شیرینی آن زیاد نبوده و مصرف آن بیشتر به‌صورت خشک می‌باشد. قبل از خوردن حتما پوستش رو بگیرید.

انجیر کلسته (Celeste):

این نوع انجیر بسیار شیرین و پر آب است و پوستی بنفش دارد. اندازه آن کوچک و متوسط بوده و به هر دو صورت تازه و خشک مصرف می‌گردد.

انجیر کادوتا (Kadota):

انجیر کادوتا زرد و سبز رنگ، با اندازه متوسط و پوستی ضخیم است. دارای هسته شیرین، کم‌دانه ؛ سفید تا صورتی‌رنگ است.

انجیر میشن (Mission):

این نوع انجیر دارای رنگ بادمجانی و گوشت قرمز بوده، آب‌دار، بسیار خوشمزه وبافت قابل جویدن دارد. در هر دو حالت تازه و خشک قابل مصرف است.

انجیر کینگ (Desert King):

میوه‌های این نوع انجیر از اوایل تابستان شروع به رسیدن کرده و این‌کار تا اواخر تابستان ادامه دارد؛ به‌گونه‌ای که در تابستان معمولا جوانه‌های ریز انجیر، میوه‌های نارس و رسیده آن به‌صورت همزمان دیده می‌شوند. میوه‌های رسیده آن به بزرگی تخم مرغ بوده و به رنگ سبز متمایل به زرد می‌باشد. در ایران این نوع انجیر را در برخی موارد به‌نام انجیر سه وقته می‌شناسند.این نوع از درخت انجیر بسیار پر ثمر است. حالا که با انواع انجیر ها آشنا شدیم بهتره:

خواص انجیر برای سلامتی

چند درمان ساده با انجیر…

هر صبح و بعد از بلند شدن از رختخواب،با یک لیوان آب گرم دو عدد انجیر خیس بخورید و با مشکلات بواسیر و یبوست خداحافظی کنید. با خوردن مرتب انجیر از بی خوابی خلاص شوید – انجیر سرشار از تریپتوفان است ، ویتامین ای که باعث خواب خوب می شود.مقاله خواب را حتما بخوانید. ۴ – ۵ انجیر تازه را در آب، تقریباً نیم لیتر بجوشانید. آب را به جوش آورده و سپس مخلوط را صاف کنید. پس از خنک شدن ، مخلوط را بنوشید و گلو درد را فوری درمان کنید.با این روش ساده ، بیماریهای تنفسی خود را تسکین دهید.

انجیر منبع خوبی از انرژی است…

اضافه کردن انجیر به رژیم غذایی شما یک روش مطمئن برای افزایش سطح انرژی است.کربوهیدرات و قند موجود در انجیر، انرژی بدن را افزایش می دهد.

خواص انجیر برای ورزشکاران…

اگر می خواید روزتون رو پرانرژی شروع کنید ،انجیر خشک شده را به شیر اضافه کنید. این یک نوشیدنی پرانرژیه . توصیه ما اینه در پخت کلوچه ، کیک ، شیرینی یا هر چیزی دیگری از انجیر استفاده کنید. انجیر به عنوان شیرین کننده طبیعی به همراه جو دوسر در صبحانه،می تونه یکی از بهترین صبحانه ها باشه. همچنین می توان انجیر خشک را به سالادهای میوه اضافه کرد. می توانید انجیر را ریز خرد کنید و قبل از سرو آنها را به سالاد مورد علاقه خود اضافه کنید.سالاد فوق العاده ای که دستورش رو براتون نوشتیم ، با انجیر عالی تر میشه. اینکه از انجیر به عنوان میوه اعجاب انگیز نام میبریم ، به دلیل خواص بی نظیرشه . در اینجا می خوام درباره خواص انجیر براتون بگم.  

مربای انجیر
مربای انجیر

خواص انجیر

سلامت دستگاه گوارش با مصرف انجیر

انجیر یبوست را کاهش می دهد و هضم را بهبود می بخشد. هر روز صبح انجیر مصرف کنید تا با مشکلات گوارشی خداحافظی کنید. انجیر به دلیل داشتن فیبر زیاد ، خاصیت ملین دارند (مقدار فیبر موجود در انجیر نسبت به سایر میوه ها یا سبزیجات بیشتر است).

خواص انجیر برای بهبود سلامت قلب

انجیر خشک سرشار از اسیدهای چرب فنل ، امگا ۳ و امگا ۶ است. این اسیدهای چرب خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب را کاهش می دهند. مقدار بالای فیبر محلول در کاهش بیش از ۲۰ درصد کلسترول خون کمک می کند ، بنابراین از ایجاد پلاک در شریان ها جلوگیری می کند، که این خود از سکته های قلبی پیشگیری می کند.

کاهش کلسترول و پیشگیری از سرطان

انجیر حاوی پکتین، فیبر محلول است که سطح کلسترول را کاهش میدهد. فیبر موجود در انجیر کلسترول بیش از حد در سیستم گوارش شما را از بین می برد و آن را به روده منتقل می کند.هم چنین مصرف منظم انجیر می تواند خطر سرطان روده بزرگ را کاهش دهد.مشخص شده که زنانی که در طول نوجوانی و جوانی انجیر مصرف کرده اند،کمتر در معرض سرطان پستان قرار دارند.

انجیر به تنظیم هورمونها کمک می کند

زنان یائسگی که دارای نوسانات عمده خلقی هستند می توانند از خوردن انجیر بهره مند شوند.همچنین برای خانم هایی که قرص های ضد بارداری مصرف می کنند ، انجیر بسیار توصیه می شود.این قرص ها سطح برخی ویتامین های ضروری را کاهش می دهد .خوردن انجیر کمبود این ویتامین ها را جبران می کند.

درمان کم خونی با انجیر

کودکان، نوجوانان در حال رشد و زنان باردار باید سطوح آهن خود را نظارت کنند تا از عوارض جلوگیری کنند. همچنین اگر بیمار هستید یا تحت عمل جراحی قرار داشته باشید، انجیر را در رژیم غذایی خود اضافه کنید تا میزان آهن در بدن شما افزایش یابد.

خواص انجیر برای تقویت استخوانها

انجیر ها حاوی کلسیم، پتاسیم و منیزیم هستند که موجب سلامتی استخوان ها می شوند.انجیر تراکم استخوان را بهبود می بخشد و شکستگی استخوان ها را کاهش می دهد .

تنظیم فشار خون با انجیر

پتاسیم، امگا ۳ و امگا ۶ در انجیر، به حفظ فشار خون کمک می کند.هنگامی که پتاسیم کمتر و سدیم بیشتری مصرف می کنید، تعادل سدیم پتاسیم در بدن مختل می شود. انجیر تعادل این دو ماده را در بدن ایجاد می کند.پتاسیم موجود در انجیر به کنترل فشار خون کمک می کند. همچنین به دلیل منیزیم بالا ، ترکیب پتاسیم منیزیم، تا حد زیادی از اسیدیته معده و نفخ جلوگیری می کند. برای این منظور می توانید  انجیر را از شب در آب خیس کنید و صبح به همراه  ۴ تا ۵ برگ ریحان میل کنید.

خواص انجیر برای درمان بیماری آسم

یک روش کارآمد برای مقابله با آسم، این است که مخلوطی از پودر دانه های زغال اخته، عسل و انجیر را تهیه کنید ، همچنین می توانید آب انجیر را مصرف کنید، تا آسم را تسکین دهید.

انجیر برای کاهش گلو درد

انجیر ها حاوی موکلیاژ بالا هستند ، که گلو درد را کاهش میدهند .

انجیر برای تقویت سیستم ایمنی

انجیر باکتریها را از بین میبرد ،به دلیل داشتن مواد مغذی، مانند ؛ پتاسیم و منگنز و هم چنین آنتی اکسیدان ها، سیستم ایمنی بدن شما را تقویت می کند.  

با خواص انجیر پوست زیبا و جوان داشته باشید.

یک مطالعه نشان داد که عصاره انجیر اثر ضدالتهاب داشته و با ساخت کلاژن، بر روی پوست تاثیر می گذارد و چروک را کاهش می دهد.انجیر ها برای پوست شما عالی هستند. آنها را بخورید یا از ماسک انجیر بهره ببرید.

برای رفع جوش…

یک انجیر را به طور مستقیم بر روی پوست بمالید تا انواع مختلف التهاب پوست مانند جوش و آکنه را کاهش دهید.همچنین می توانید،قسمت قرمز داخلی یک انجیر تازه را به مدت ۱۰ – ۱۵ دقیقه روی آن نگه دارید و سپس آن را با آب گرم بشویید.

برای نرم شدن پوست…

پنج عدد انجیر برای ایجاد خمیر، یک قاشق چای خوری پودر جوی دو سر ، شیر و نصف قاشق چای خوری پودر زنجبیل خشک را مخلوط کنید،بر روی پوست  بگذارید.

برای موی پرپشت…

انجیر ها در صنعت مراقبت از مو بسیار محبوب هستند، زیرا عصاره های آنها برای ایجاد موهای شگفت انگیز استفاده می شود. این عصاره ها رطوبت را به مو می رساند و از ریزش مو جلوگیری می کند. انجیر حاوی مواد مغذی ضروری برای مو می باشد.مواد مغذی ضروری موجود در این میوه گردش خون را در پوست سر تحریک می کنند، تا سرعت رشد مو را افزایش دهد. انجیر باعث ازدیاد مو شده و از ریزش آن جلوگیری کرده و شوره سر را درمان می کند.

انجیر برای سلامت دهان…

انجیر باعث سفید شدن دندان ها و جرم گیری آن ها می شود .در ورم لثه موجب تسکین درد و رفع التهاب می گردد و بوی بد دهان را از بین می برد.

چه کسانی نباید انجیر را مصرف کنند؟؟

به طور کلی باید گفت از مصرف بیش از حد انجیر خودداری کنید ، زیرا ممکن است باعث واکنش های آلرژیک، استفراغ و اسهال و حتی خارش پوست شود. افرادی که دارای پوست حساس یا سابقه آلرژی هستند، نباید از انجیر استفاده کنند. هرگز انجیر کال مصرف نکنید ،آنها لاتکس سفید را تولید می کنند که حاوی ترکیباتی است که می تواند حساسیت شدید در اطراف دهان و لب را ایجاد کند، که به سرعت به سایر قسمت های بدن گسترش می یابد.

و درآخر باید بگم که … به دلیل خواص انجیر، این میوه مورد علاقه کلئوپاترا بوده است. میوه ای است با خواص زیاد مخصوصا برای کسانی که ورزش می کنند . پس حتما در تغذیه تون بهش توجه کنید.

از انجیر می‌توان در تهیه مربا، بستنی و …استفاده کرد. از آنجایی که نگهداری و انتقال میوه تازه انجیر بسیار دشوار می‌باشد،  بیشترین استفاده آن به صورت فرآوری شده می‌باشد. سرکه انجیر نیز دارای طعم شیرین و دلچسبی می‌باشد،  که برای انواع ترشی و سالاد استفاده می‌گردد. انجیریکی از ظریف ترین میوه ها است.  بسیار شکننده هستند و به راحتی له می شوند. اضافه کردن انجیر به محصولات غذایی نه تنها باعث افزایش طعم و مزه آنها می شود ، بلکه ارزش غذایی آنها را نیز تقویت می کند. در حقیقت ، انجیر به تازه نگه داشتن شیرینی برای مدت زمان طولانی کمک می کنند. در پناه خدا باشید.

‫4 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا