سلامت

حقایقی در مورد افزودنی های قندی در انواع محصولات + راهنمای کامل

غالبا برای ما پیش اومده زمانی که وارد یه فروشگاه مواد غذایی میشیم و قصد خرید محصولات رو داریم با کلماتی مثل بدون قند و رژیمی مواجه شده ایم و ما بدون هیچ پیش زمینه ای اونا رو انتخاب میکنیم چون میدونیم مصرف محصولات قندی چقدر برای بدن مضره ،قبل از انتخاب بهتره کمی صبر کنید تا هم  مضرات افزودنی های قندی رو بدونیم وهم به این موضوع فکر کنیم که

  • معمولا این برچسب برای چه کاربردی دارند؟؟
  • آیا واقعا این محصول بدون هیچ قندی هستند ؟؟

با آکادمی فیتنس همراه باشید.

نکته

هر جا از کلمه قند استفاده شد منظور ترکیبات و افزودنی های قندی هستند.

مضرات افزودنی های قندی و قند برای بدن :

  • موجب کاهش قدرت سیستم ایمنی بدن میشود .
  • با افزایش بی رویه انرژی بعد از مصرف آن بعد از مدتی قند خون کاهش می یابد و باعث کاهش توجه و کاهش یادگیری میشود.
  • مصرف زیاد محصولات قندی باعث افزایش فشار خون میشود .
  • تاثیر بسیار مخربی بروی دندان ها دارد.
  • در دیابت نقش غیر مستقیمی دارد.
  • باعث تسریع در روند پیری پوست انسان میشود.
  • باعث بیماری های قلبی و عروقی میشود.
  • و همچنین باعث افزایش افسردگی در افراد میشود.

اوووه اوووه چقدر بد ….

افزودنی های قندی و مضررات آن

حالا بهتره برگردیم به  برچسب ها ، و انها را با هم بررسی کنیم و ببینم چه نوع قندی مصرف میکنیم ؟؟

بدون افزودنی های قندی

اگر در طی مراحل تولید محصول هیچ موادی قندی یا حاوی شکر اضافه نشده باشد میتوان محصول رو بدون قند افزوده تصور کرد . پس این نوع محصولات هنوز ممکن است حاوی قند های طبیعی یا شیرین کننده های مصنوعی باشد . این نوع برچسب ها معمولا برای انواع آبمیوه ها و مواد نگهدارنده  استفاده میشود .

بدون شیرین کننده (طبیعی)

اگر در محصولی این برچسب دیده شد میتوانید اطمینان کنید که هیچ قند یا محصول قندی به اون اضافه نشده است . این بدان معنی نیست که این محصول حاوی قند نیست بلکه به این معنا است که شامل مواد قندی طبیعی است . مثلا آب میوه ها خود شامل فروکتوز است که خود نوعی قند طبیعی است .

بدون قند

این برچسب بیشتر برای افرادی استفاده میشوند که بیماری دیابت دارند و میزان قند موجود در محصول در حدود ۰٫۵ گرم قند طبیعی یا اضاف شده است . نکته ای که این بین وجود دارد شاید در این محصولات شیرین کننده های مصنوعی وجود داشته باشد . نکته بسیار مهم در خریدمحصولات بدون قند بهتره توجه کنیم، اینه که منابع دیگر قند در این محصولات وجود نداشته باشد ، بخصوص شیرین کننده های مصنوعی یا فروکتوز. نکته مهم دیگر در این محصولات نگاه کردن به میزان کالری آنها است . این برچسب معمولا در نوشابه، آدامس  ، شربت ، آب نبات  و بعضی از آب میوه ها استفاده میشود.

 چگونه یک محصول برچسب میگیرد ؟

به منظور بررسی قند موجود در محصولات سازمان های مثل  FDA در آمریکا و FSSAI  در هند آیین نامه و مقرراتی را ثبت کرده اند که بر اساس میزان الکهای قند استفاده شده انواعی از برچسب ها رو میگیرند . و به شرکت ها اجازه استفاده از برچسب های بدون قند یا بدون قند افزوده (طبیعی) را می دهند . الکلهای های قندی برخلاف اسمشون هیچ الکلی ندارن و ترکیب شیمایی مثل قند دارند . این محصولات شامل الکل های قندیی از نظر شیرینی با محصولات بدون قند تفاوت چشمگیری ندارند و حتی بیشتره،اما کالری بسیار کمتری دارند .این محصولات از طعم و یا کیفیت با محصول بدون قند تفاوتی ندارن اما مواد غذایی کمتری به بدن ما میرسانند .

خب چطور بفهمیم که در محصولات از این الکهای قندی استفاده شدند ؟

خیلی راحته بهتره ب دنبال این اسامی در ترکیبات آنها باشیم: اریتریتول یا Erythritol ایزومالت یا Isomalt مالتیتول یا Maltitol مانیتول یا Mannitol سوربیتول یا Sorbitol زایلیتول یا Xylitol اینها رایج ترین الکهای قندی مصرف شده در محصولات هستند .

آیا محصولات دارای الکل های قندی کاملا بی خطر هستند؟

استفاده کم ازین محصولات میتواند کمک بسیار بزرگی به کسانی که قصد دارند رژیم غذایی قندی خودشون رو اصلاح کنند داشته باشد ولی استفاده طولانی مدت و زیاد ازین محصولات میتواند نتیجه عکس بدهد .پس نباید زیاده روی کرد. نکاتی که باید حتما در استفاده ازین محصولات به آنها توجه کرد اگر دیابت دارید باید مراقب مصرف بیش از اندازه این محصولات بود . زیرا این محصولات دارای کربوهیدرات هستند. استفاده زیاد از این محصولات میتواند باعث نفخ و اسهال شود. این الکل های قندی نسبت به قند معمولی شیرین تر هستند پس مصرف بیش از حد میتواند کارکرد گیرنده های بدن را مختل کند .در نتیجه شما بعد از مصرف بیش از حد این مواد میزان کمتری از طعم شیرینی را متوجه شوید و مجبور به استفاده از شیرینی (قند) بیشتری هستید .همچنین باعث اختلال در طعم میوه ها و سبزیجات در دهان میشود .

مورد بعد که بوجود می آید این است که کالری کمتری در طول روز استفاده کرده اید چون محصولات بدون قند رو مصرف کرده اید و ممکن هست نسبت به مصرف سایر محصولات شیرین وسوسه شوید . و این برای افراد دیابتی خطرناک است . در نوجوانان و جوانان نیز باعث افزایش مصرف این محصولات میشود .

پس مراقب انتخاب های خود باشید .

و در اخر به برچسب ها محصولات و مواد مصرفی خود بیشتر دقت کنید. مواردی که مطرح شد رو بشناسید و سعی کنید کمتر استفاده کنید تا زندگی سالمتر و تناسب اندام بهتری داشته باشید.

در آخر سعی کنید به جای استفاده از افزودنی های قندی از محصولاتی مثل خرما ، کشمش و انجیر استفاده کنید . منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا