سلامت

خواص آب برای بدن ( ۱۱ خاصیت شگفت انگیز آب برای بدن )

یادش بخیر بچگی هامون نصف تبلیغات تلویزیون، بیشتر توصیه‌های معلم‌ها درباره هدر ندادن آب بود. شاید شما هم مثل من هر زمان که تحت تأثیر قرار می گرفتین سعی می کردین فقط با یه لیوان آب مسواک بزنید. اما فرداش می‌رفتیم پای آب خوری مدرسه و همدیگرو خیس می‌کردیم و همه چی یادمون می‌رفت. امروز داشتم به آب فکر می‌کردم اما نمیخوام درباره مصرف صحیح آب حرف بزنم. فقط میخوام بگم نوشیدن آب برای بدن چقد ضروریه و من اگه تو بچگی هام این چیزا رو میدونستم احتمالاً کمتر آب بازی می‌کردم. ;)

اگر بیشتر اوقات احساس خستگی و بیحوصلگی یا سردرد داری، اگر نمیتونی وزنت رو پایین بیاری و کلی اگرهای دیگه… این مطلب آکادمی فیتنس رو از دست نده،چون قراره درباره خواص آب صحبت کنیم.

هیچ‌کس نمی‌تواند به شما بگوید که دقیقاً به چه میزان آب نیاز دارید. مانند بیشتر موارد، این مورد نیز به فرد بستگی دارد. شما باید خودتان آزمایش کنید تا متوجه شوید چقدر آب نیاز دارید. بعضی افراد با نوشیدنِ میزانِ آب بیشتر از حد معمول، عملکرد بهتری دارند. اگر می‌خواهید مسائل را برای خودتان ساده کنید (که همیشه جواب میده).   بدن ما حدوداً از ۶۰ درصد آب تشکیل شده است و به طور مداوم در حالِ از دست دادن آب است که عمدتاً از طریق ادرار یا عرق از بدن خارج می‌شود. گزینه‌های بسیار متفاوتی در مورد اینکه هر روز باید چقدر آب بنوشیم، وجود دارد. معمولاً مقامات بهداشتی توصیه می‌کنند که ۸ لیوانِ ۸ اونسی (حدوداً ۲۵۰ گرم یا ۲۵۰ سی‌سی) آب بنوشیم که برابر با حدود ۲ لیتر یا نیم گالن آب است. این همان قانون ۸×۸ است که به راحتی می‌توان آن را به خاطر سپرد. شاید تا به‌حال شنیده باشید که آب در بدن معجزه می‌کند و مصرفِ زیاد آب، موجب دفع سموم از بدن می‌شود و مزایای بی‌شماری دارد. بسیاری از افراد ادعا می‌کنند که اگر ما در طول روز به بدن خود آب نرسانیم، میزان انرژی و عملکرد مغز ما کاهش می‌یابد.

حفظ تعادل مایعات در بدن، برای بقای ما ضروری است. به همین دلیل در تکامل، سازوکارهای پیچیده‌ای ایجاد شده است که زمان و میزان آبی که نیاز داریم را تنظیم می‌کند. وقتی کلِ آب موجود در بدن از حد خاصی کمتر می‌شود، احساس تشنگی می‌کنیم. این ویژگی توسط سازوکارهایی کنترل می‌شود که کارهایی مانند نفس کشیدن را کنترل می‌کنند، یعنی لازم نیست به طور آگاهانه به آن فکر کنیم. احتمالاً برای اغلب مردم، نیازی نیست که در مورد میزان مصرف آب خود نگران باشند، زیرا غریزهٔ تشنگی، غریزه‌ای قابل اطمینان است که توانسته، ما انسان‌ها را برای مدتی بسیار طولانی زنده نگاه دارد. ما میخوایم فواید نوشیدن آب رو با جزئیات بیشتری بگیم. در پایان این مطلب تصمیم خواهید گرفت از امروز بیشتر آب بخورید.  

چرا نوشیدن آب تا این اندازه مهم است؟

  • ۷۵ درصد مغز از آب تشکیل است
  • آب دمای بدن را تنظیم می‌کند
  • ۸۳ درصد از حجم خون از آب تشکیل شده است
  • ۷۵ درصد از حجم عضلات از آب تشکیل شده است
  • به جذب مواد مغذی در بدن کمک می‌کند
  • از تمام اعضای حیاتی بدن محافظت می‌کند
  • به تبدیل غذا به انرژی کمک می‌کند
  • به حمل مواد مغذی و آب به سلول‌ها کمک می‌کند
  • عملکرد کلیه‌ها به آب وابسته است

مهم ترین خواص آب چیست؟؟؟

خواص آب و کاهش وزن با نوشیدن آب
  1. نوشیدن آب به کاهش وزن کمک می‌کند…

اگر میخوای وزن کم کنی آب بخور

یکی از خواص آب کمک به کاهش وزن می‌باشد، چرا که آب ترکیبات جانبی ناشی از چربی‌ها را می‌شوید. نوشیدن آب اشتها را کم می‌کند و میل شما برای خوردن را متوقف می‌نماید. درنتیجه غذای کمتری می‌خورید. علاوه بر این، کالری آب صفر است.   نوشیدن آب موجب افزایش موقتی سوخت‌وساز بدن می‌شود و نوشیدن آب حدود نیم ساعت پیش از غذا نیز می‌تواند موجب شود تا فرد غذای کمتری مصرف کرده و کالری کمتری دریافت نماید. افرادی که رژیم لاغری دارند و پیش از غذا، ۵۰۰ میلی‌لیتر آب می‌نوشند، ۴۴ درصد بیش از افراد دیگر، در طول دوره‌ای یکسان، وزن کم می‌کنند.

  1. نوشیدن آب قدرت تمرکز و تفکر را افزایش می‌دهد…

  2. نوشیدن آب یبوست را درمان می‌کند…

از آنجاییکه حجم زیادی از مغز، از آب تشکیل شده است، علاوه بر اینکه خوردن آب باعث می‌شود که ذهن آرام‌تری داشته باشیم، باعث می‌شود که هوشیارتر باشیم و بهتر تمرکز کنیم. توجه… از دست دادن مایعاتِ بدن به میزان ۱.۳۶ درصد از وزن بدن، پس از ورزش کردن، موجبِ اختلال در خلق‌وخو و تمرکز می‌شود. پس ورزشکاران عزیز خوردن آب رو فراموش نکنید.  

از دیگر خواص آب می توان به جلوگیری از یبوست اشاره کرد.

از خواص آب می توان به جلوگیری از یبوست صحبت کرد. افزایش مصرف آب می‌تواند به جلوگیری از یبوست (که مشکل بسیار رایجی است) کمک کند. مایعات در روده جذب می‌شوند و چنانچه شخصی آب کافی نیاشامد، احتمالاً آب به میزانی به روده نمی‌رسد که مدفوع نرم بماند و یبوست رخ می‌دهد. خوردن آب به دلیل بالا بردن متابولیسم بدن به هضم غذا کمک می‌کند. فیبر و آب در کنار هم حرکت روده را راحت‌تر می‌کنند.

  1. نوشیدن آب به شما پوستی شاداب، جوان و با طراوت هدیه می‌دهد…

  2. نوشیدن آب سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند…

  3. نوشیدن آب کافی انرژی شما را دوچندان می‌کند…

  4. نوشیدن آب خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد…

  5. نوشیدن آب از رگ به رگ شدن و گرفتگی عضلات جلوگیری می‌کند و آنها را کاهش می‌دهد…

  6. برای درمان سردرد آب بنوشید…

  7. نوشیدن آب خستگی را از بین می‌برد…

  8. نوشیدن یک لیوان آب به کاهش استرس کمک می‌کند…

زمانی که پوست شما آب دار باشد، شما جوانتر به نظر خواهید رسید. آب کمک می‌کند که بافت‌های پوست مجدداً ساخته شوند، پوست مرطوب شود و الاستیسیته آن افزایش یابد. با نوشیدن آب شما کمتر مریض می‌شوید و احساس سلامت بیشتری می‌کنید. نوشیدن مقادیر زیادی آب باعث می‌شود در مقابل بیماری‌هایی مثل آنفولانزا مقاومت کنید و سایر امراضی مثل سنگ کلیه یا سکته قلبی را از شما دور می‌کند. حتماً ازمعجزه لیمو و آب برای درمان بیماری‌های تنفسی و مشکلات روده‌ای، روماتیسم، دردهای آرتروز و … آگاه هستید. همچنین افزایش مصرف آب، خطر ابتلا به سنگ کلیه را کاهش می‌دهد. نوشیدن ۲ لیتر آب در روز، می‌تواند مصرف انرژی در بدن را تا حدود ۹۶ کالری در روز افزایش دهد. نوشیدن آب دمای بدنتان را تنظیم می‌کند شما احساس انرژی بیشتری می‌کنید. زمانی که در حال نرمش هستید، نوشیدن آب تغذیه عضلاتتان را بهبود می‌بخشد.

تحقیقات نشان داده که نوشیدن مقادیر زیادی آب، خطر ابتلا به سرطان مثانه و روده بزرگ را کاهش می‌دهد. آب تمرکز سلول‌های سرطان زا را در اوره کم می‌کند و آن هم به دلیل رقیق کردن اوره است. لذا زمان تماس اوره با پوشش مثانه کاهش می‌یابد. آب رسانی مناسب به بدن باعث می‌شود که مفاصل و عضله‌ها روغن کاری شود و شما گرفتگی و رگ به رگ شدن کمتری پیدا می‌کنید. سردرد و سرگیجه گاهی به دلیل کم آبی بدن است. به از بین بردن سر درد بر اثر کم شدن آب بدن، کمک می‌کند. آبی که وارد بدن می‌شود، باعث می‌شود که مواد سمی و مواد زائد از بدن شسته شود و از بدن خارج گردد. اگر بدن شما دچار کمبود آب شود، اعضای بدن باید خیلی سخت‌تر کار کند، پس کلیه ارگان‌های حیاتی بدن شما خسته خواهند شد و در نهایت شما نیز خسته می‌شوید. انقباض عادی عضلانی با مصرف آب حفظ می‌شود. نوشیدن آب مانع از انقباض شدید عضلات و باعث روان شدن حرکات مفاصل می‌شود.

با توجه به خواص آب برای بدن، بهترین زمان نوشیدن آب چه زمانی است؟

  • هنگام برخاستن از خواب:

  • نیم ساعت قبل از وعده‌های اصلی غذا:

  • قبل از فعالیت‌های دشوار ذهنی:

  • قبل و بعد از ورزش:

  • هنگام ابتلا به بیماری:

  • قبل از رفتن به رختخواب:

  • قبل از استحمام:

نوشیدن ۱ لیوان آب ولرم به محض برخاستن از خواب توصیه شده است. این کار به تنظیم دمای بدن و بهبود عملکرد اندام‌ها کمک می‌کند و غلظت خون را متعادل می‌کند. از دیگر خواص آب این است که نیم ساعت قبل از غذا به گوارش مواد غذایی کمک می‌کند و اشتها را کاهش می‌دهد. آبرسانی به بدن و مغز سبب افزایش کارایی مغز شده و می‌تواند در بهبود عملکرد مغز مؤثر باشد. به منظور تنظیم دمای بدن و آبرسانی به اندام‌ها، مصرف دو لیوان آب قبل از جلسات ورزش ضروری است. پس از ورزش نیز به دلیل تعریق بدن، نوشیدن آب ضروری است. نوشیدن آب، میوه و انواع مایعات هنگام ابتلا به انواع بیماری‌ها ضروری است. نوشیدن یک لیوان آب قبل از خواب احتمال حمله قلبی و سکته مغزی را کاهش می‌دهد. نوشیدن آب قبل از استحمام از افزایش فشار خون جلوگیری می‌کند.  

خواص آب

 در هوای گرم و در زمان ورزش کردن، برای جبرانِ مایعات از دست رفتهٔ بدنتان، به اندازهٔ کافی آب بنوشید. کم‌آبیِ خفیف می‌تواند بر عملکرد فیزیکی نیز تأثیر منفی بگذارد و موجبِ کاهش استقامت بدن شود.

  اغلب مردم نیازی ندارند که به طور آگاهانه به میزان مصرف آب خود توجه کنند، زیرا سازوکارِ تشنگی در مغز، بسیار مؤثر عمل می‌کند. ولی در شرایط خاص، نیاز بدن به مصرف آب افزایش می‌یابد.  

لطفاً خواص آب و نوشیدن آب رو جدی بگیرید. سالم بمانید.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا