زیبایی و مدسلامت

راهکارهای طلایی برای انتخاب کرم ضدآفتاب+پرفروش ترین کرم های ضدآفتاب

کرم ضدآفتاب و لزوم استفاده از آن در تمام فصول مخصوصا تابستان بر کسی پوشیده نیست. یکی از عوامل کمک کننده برای داشتن پوستی شاداب و بدون نقص در جوانی و همچنین داشتن پوستی با چروک کم تر در میانسالی، استفاده از ضدآفتاب مناسب است. ضدآفتاب خوب و مناسب به شما کمک می کند، با داشتن پوستی سالم و زیبا اعتماد به نفس تان افزایش پیدا کند و حس خوبی نسبت به خودتان داشته باشید. یادتون باشه که توی فصل گرم به خصوص تابستان؛ برای راحتی در طول روز بهتره لباس های خنک بپوشید و از پارچه های خنک مناسب فصل تابستان استفاده کنید.

در این مقاله از آکادمی فیتنس می خوانید:

تاثیر اشعه نور خورشید بر روی پوست

دلایل استفاده از کرم ضدآفتاب

مفهوم SPF

و اطلاعات مفیدی که به شما در انتخاب ضدآفتاب مناسب برای پوست تان کمک می کند.

کرم ضدآفتاب

تاثیر اشعه نور خورشید بر روی پوست

همانطور که میدانید نور خورشید یکی از راههای درمان افسردگی است. همچنین به دلیل وجود ویتامین D برای بدن بسیار ضروری است. اما به مدت طولانی بیش از ۱۵ دقیقه زیر نور خورشید ماندن، باعث مشکلات پوستی مانند آفتاب سوختگی، ایجاد کک و مک، پیری زودرس، کاهش کلاژن پوست و ایجاد چین و چروک و همچنین سرطان پوست می شود.

اما راهکار چیست ؟

اشعه های نور خورشید و همچنین نور مهتابی و لامپ می‌توانند مشکلاتی را برای پوست ایجاد کنند. بهترین راه استفاده از کرم‌های ضد آفتاب است، که از پوست در برابر اشعه محافظت می کند.

جالب است بدانید

بر اساس تحقیقات صورت گرفته برخی مواد غذایی مانند کارتنوئید ها و همچنین ویتامین c موجود در میوه ها و سبزیجات و نیز ویتامین E از پوست در برابر نور خورشید محافظت می کند.

چرا باید از کرم‌های ضدآفتاب استفاده کرد؟

استفاده از کرم ضد آفتاب نه تنها در فصل تابستان، بلکه در تمام فصلهای سال ضروری است. معمولاً وقتی که هوا سرد می‌شود یا ابری است، تصور می‌کنیم که نیازی به استفاده از کرم ضد آفتاب نداریم. اما جالب است بدانید بیش از ۲۰ درصد مردم آمریکا به سرطان پوست مبتلا هستند که مربوط به ماه های سرد سال است.

۱٫ هوای سرد بر پرتوهای فرا بنفش نور خورشید تاثیری ندارد.

ممکن است پرتوهای UVB ( عامل آفتاب سوختگی ) در طول ماه های سرد سال شدت کمتری داشته باشند، اما پرتوهای UVA ( عامل ابتلا به سرطان پوست ) در تمام ماه های سال، قدرت خود را حفظ می کنند. در نتیجه لازم است در تمام ماه های سال از کرم ضدآفتابی که جلوی این پرتوها را بگیرد استفاده کنیم.

۲٫ هوای ابری جلوی عبور پرتوها را نمیگیرد.

۸۰ درصد پرتوهای مضر نور خورشید ازهوای ابری و مه آلود عبور می کند. ممکن است در این شرایط احساس گرما نکنید اما پوستتان بدون ضد آفتاب آسیب میبیند.

۳٫ اشعه مضر خورشید از شیشه عبور می کند.

پرتوهای مضر نور خورشید به دلیل طول موج بلند تر، از پنجره خانه و خودرو ها عبور می کند. جالب است بدانید کسانی که به مدت طولانی رانندگی می‌کنند و از کرم های ضدآفتاب استفاده نمی کنند، بیش از ۵۰ درصد سرطان های پوست در قسمت های چپ بدنشان اتفاق می افتد.

۴٫ برف ۸۰ درصد از پرتوهای فرابنفش را بازتاب می دهد.

اگر در روزهای برفی از کرم ضد آفتاب استفاده نکنید، پوست‌تان دو برابر بیشتر از روزهای معمولی در مواجهه با اشعه فرابنفش می‌باشد.

۵٫ نزدیکترین فاصله زمین با خورشید، در اواسط فصل زمستان است.

در نتیجه استفاده نکردن از کرم‌های ضد آفتاب در روزهای سرد زمستان می‌تواند عواقب جبران ناپذیری برای پوست ایجاد کند.

۶٫ در فصول سرد سال لایه اوزون که ضدآفتاب زمین محسوب می شود، به نازک ترین حد خود می رسد.

به همین دلیل میزان عبور اشعه های مضر خورشید بیشتر از فصل تابستان است . پس استفاده از کرم‌های ضدآفتاب را در فصل های سرد فراموش نکنید.

SPF در ضدآفتاب به چه معناست ؟

اس پی اف نشان می دهد که استفاده از ضد آفتاب تا چه میزان باعث کاهش آسیب های پوستی میشود. زمانی که ضد آفتاب را استفاده می کنید، مدت زمان بیشتری طول می کشد تا اشعه فرابنفش به پوست شما نفوذ کند و پوست شما قرمز شود . درواقع SPF می‌تواند این مدت زمان را محاسبه کند.

اگر آفتاب سوختگی با پوست دارای ضد آفتاب، ۱۵ برابر بیشتر از پوست بدون ضد آفتاب باشد؛ spf کرم ضد آفتاب ۱۵ خواهد بود. اگر آفتاب سوختگی پوست بدون ضد آفتاب در مواجهه با نور خورشید در ۱۰دقیقه اتفاق بیفتد، با یک ضد آفتاب که SPF30 دارد تا ۳۰۰ دقیقه یا ۵ ساعت می توانید از آفتاب سوختگی جلوگیری کنید.

اما این یک باور اشتباه است که فکر کنید بهترین درجه SPF بالاترین آنها است. علاوه بر SPF ، عوامل دیگری مانند شرایط آب و هوایی، ساعت روز، نوع پوست و همچنین نوع ضدآفتاب که استفاده می کنید به مدت زمانی که می توانید با خیال راحت در زیر نور خورشید بمانید؛ بستگی دارد.

اما به طور کلی می‌توان گفت که هر چقدر SPF یک ضد آفتاب بالاتر باشد، محافظت بیشتری از پوست در برابر اشعه های مضر خورشید خواهد داشت. با استفاده از SPF بالای ۱۵ و همچنین استفاده از عینک و کلاه آفتابی می توانید از آفتاب سوختگی، پیری پوست و سرطان پوست جلوگیری کنید.

کرم های با SPF کمتر از ۱۵، محافظت کمی دارند . ‏SPF ۱۵ تا ۳۰ به طور متوسط می تواند از پوست مراقبت کند و تا ۹۳ درصد از نفوذ اشعه فرابنفش جلوگیری می کند. ضد آفتاب هایی کهSPF ۳۰ تا ۴۹ دارند محافظت خوبی از پوست خواهند داشت و تا ۹۷ درصد جلوی اشعه را میگیرد. اما SPF بالای ۵۰ یک محافظت بسیار عالی از پوست در برابر نور خورشید دارد و تقریباً ۹۸ درصد از اشعه فرابنفش را کنترل می کند.

آیا نوع پوست با میزان آفتاب سوختگی توسط نور خورشید و مقدار استفاده از ضد آفتاب ارتباط دارد؟

پوست روشن آسیب پذیری بیشتری در برابر نور خورشید دارد. در شرایط یکسان پوست روشن انرژی خورشیدی بیشتری نسبت به پوست تیره جذب میکند.

پوست تیره در برابر نور فرابنفش آسیب پذیر است، اما این آسیب پذیری نسبت به پوست روشن کمتر است؛ چراکه ملانین جذب کننده زیست زیست شناختی نور فرابنفش در این نوع پوست بیشتر است.

ضد آفتاب مناسب پوست شما کدام است؟

قبل از هر چیز به شما توصیه می کنم با خواندن مقاله راه های ساده برای شناخت انواع پوست، بتوانید نوع پوستتان را تشخیص دهید و با توجه به آن ضد آفتاب مناسب پوست تان را پیدا کنید.

کرم ضدآفتاب مناسب پوست خشک باید دارای ترکیبات روغن، گلیسیرین، سیلیکون و لانولین باشد که پوست را مرطوب و تازه نگه میدارند. در واقع این مرطوب کننده در کرم های ضدآفتاب مناسب پوست خشک تا حدی است که به راحتی با کرم ضد آفتاب ترکیب شده و راحت جذب می شود. 

کرم های ضد آفتاب حاوی مرطوب کننده در قالب کرم، لوسیون و پماد فرموله شده اند. به همین جهت بهتر است دنبال چنین کلماتی روی برچسب کالا بگردید. 

همچنین توصیه می شود افراد با پوست های خشک از ضد آفتاب های اسپری مانند و ژل مانند که دارای الکل هستند اجتناب کنند. برای پوست های حساس و آلرژیک ضد آفتاب با مواد معدنی مانند اکسید روی و دی اکسید تیتانیوم  بهترین انتخاب است.

از آنجا که افراد با پوست خشک از کمبود چربی در سطح پوست رنج می برند، بهتر است در پایان روز از شیر پاک کن ها جهت پاک کردن ضد آفتاب و آرایش صورت استفاده کنند .

برای افراد با پوست چرب و مختلط ؛ضد آفتاب های چرب سبب سنگینی و چربی بیشتر پوست های چرب خواهند شد، به همین دلیل ضد آفتاب های فاقد چربی یا Oil free که حاوی مقادیر بسیار پایینی از چربی هستند برای این پوست ها توصیه میشوند. این دسته از محافظت کننده ها بصورت صد در صد فاقد چربی نیستند؛ اما چربی بسیار پایینی دارند. در افراد با پوست های چرب بدلیل باز بودن منافذ پوست، استفاده از کرم هایی با چربی بالا باعث بروز جوش و آکنه میشود، اما اخیرا با عرضه محصولاتی با درصد چربی پایین، مشکل این افراد حل شده است.

آیا کودکان هم باید از کرم ضد آفتاب استفاده کنند؟

کودکان از ۶ ماهگی به بعد به ویژه در فصول گرم سال که زاویه تابش خورشید حالت عمودی دارد، باید از کرم‌های ضدآفتاب مخصوص استفاده کنند.از آنجایی که کودکان زیر شش ماه برای تکامل و رشد استخوان‌های خود نیاز به جذب ویتامین D از طریق نور آفتاب دارند و از طرف دیگر ممکن است ضدآفتاب در آنها ایجاد حساسیت کند، نیاز به استفاده از ضدآفتاب ندارند. پس از سن ۶ ماهگی لازم است که والدین کرم‌های ضدآفتاب فیزیکی مخصوص کودکان را برای آنها مورد استفاده قرار دهند.

کرم ضد آفتاب خوب چه ویژگی هایی دارد؟

یک ضدآفتاب خوب باید هر دو نوع اشعه فرابنفش نور خورشید را بگیرد . در واقع باید طیف گسترده داشته باشد. ضدافتاب فیزیکی با منعکس کردن و پخش کردن اشعه فرابنفش و ضد آفتاب شیمیایی با جذب اشعه فرابنفش از پوست محافظت می کنند. ضد آفتاب های فیزیکی مانند اکسید روی یا دی اکسید تیتانیوم اگر درصدشان زیاد باشد، رنگ سفید ایجاد می‌کنند که ظاهر خوبی ندارد. ضد آفتاب های شیمیایی هر یک قدرت جذب بخشی از اشعه فرابنفش خورشید را دارند. البته باید بگویم گاهی ضدآفتاب های شیمیایی باعث ایجاد التهابات پوستی میشود . توصیه می‌شود زنان باردار و کودکان از ضدآفتاب های فیزیکی استفاده کنند.

‏spf بالای ۳۰ داشته باشد.

در برابر آب و تعریق مقاوم باشد.

با توجه به چرب یا خشک بودن پوست با پوستتان سازگار باشد.

چطور و به چه اندازه از کرم ضدآفتاب استفاده کنیم؟

کرم را به دور چشمانتان نزنید.

هر بار به میزان ۲ بند انگشت بر روی کل صورت بمالیم.

حتما هر دوساعت یکبار آن را تمدید کنید.

اگر میخواهید کرم دیگری همراه با ضدآفتاب مصرف کنید، مثلا یک مرطوب کننده، ضدآفتاب آخرین کرمی باشد که میزنید.

۲۰ دقیقه قبل از خروج از منزل ضدآفتاب را بزنیم .

زیر نور لامپهای مهتابی هم ضدآفتاب بزنیم.

باید مطمئن شوید که تمام مناطق در معرض نور آفتاب را پوشش داده اید. حواستان به پشت گردن، شانه‌ها، قفسه سینه، گوش و حتی دست‌هایتان باشد!

لب‌ها نیز می‌توانند قربانی اثر آفتاب بشوند . پس از آنها هم با یک بالم لب حاوی SPF محافظت کنید.

به ما بگویید در انتخاب کرم ضدآفتاب به چه چیزهایی توجه می کنید؟ تجربه هاتون رو برای خرید ضدآفتاب با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا