سلامتگیاهان دارویی

۱۰ خاصیت عجیب جوز هندی+ماسک جوز هندی

جوز هندی که به عنوان جی پال معروف است یکی از ادویه های معروف در هندوستان است. ادویه ای محبوب در سراسر جهان است که به دلیل عطر و طعم خاص آن مورد استفاده قرار می گیرد. طعم بی نظیر آن در آشپزی بر کسی پوشیده نیست .

اما سوال اینه که  آیا می دانید جوز هندی چقدر برای سلامتی بسیار مفید است ؟ و یا می دونید مصرف بیش از حدش میتونه چه خطراتی داشته باشه؟ تا حالا با این ادویه ماسک درست کردین؟؟؟

آکادمی فیتنس این ها رو جواب می ده.

خب بیاید شما رو با جوز هندی اشنا کنم …

در حقیقت از جوز هندی برای پیشگیری و بهبود بسیاری از التهابات و سلامت قلب استفاده شده است. به علاوه، از اسانس به دست آمده از این ادویه در خمیردندان‌ها، شربت‌های سرفه، عطرها، صنایع آرایشی و بسیاری موارد دیگر نیز استفاده می‌شود.

خواص جوز هندی :

خواص جوز هندی
  1. خاصیت ضدباکتریایی:

  2. سلامت قلب:

  3. بهبود آلزایمر و سکته مغزی:

  4. کاهش نفخ شکم:

  5. از کبد محافظت می‌کند:

  6. کاهش دردهای رماتیسم و دندان درد:

  7. برای سلامت معده مفید است:

  8. کاهش اضطراب :

  9. خواب راحت تر :

خواص ضد باکتریایی قوی که درکشتن باکتری‌های ایجاد شده درحفره دهان مؤثر است.در این ادویه به وفور یافت میشود.   ترکیبی آن برای قلب مفید است و خاصیت آنتی اکسیدانی دارد. تحقیقات نشان می‌دهد که مواد موجود در جوز هندی ممکن است باعث کند شدن روند بیماری آلزایمر شود و باعث بهبود بافت مغز در اثر سکته مغزی می‌شود. جوز هندی به کاهش نفخ (گاز معده یا گاز روده)، هضم غذا کمک کرده و اشتها را بهبود می‌بخشد تحقیقات نشان داده است که یک ترکیب خاص در جوز هندی، میریسلیژن، دارای خاصیت محافظتی قوی در برابر آسیب‌های کبدی است. روغن جوز هندی برای تسکین دردهای روماتیسمی استفاده می‌شود. برای درمان دندان درد، قطره‌های روغن را بر روی پنبه بزنید و روی لثه‌های اطراف دندانی که درد دارد، بکشید. بعضی اوقات برای کنترل بوی بد دهان نیز استفاده می‌شود. مخلوط قطره روغن جوز هندی با عسل برای درمان حالت تهوع، اسهال مزمن و سوء هاضمه استفاده می‌شود. همچنین برای درمان اضطراب و افسردگی استفاده می‌شود. مخلوط شیر گرم و جوز هندی باعث راحت خوابیدن می‌شود و به ریتم خواب کمک می‌کند.

خواص جوز هندی

مهم است بدانید که همیشه از جوز هندی در حد اعتدال استفاده کنید.

دوزهای زیاد می‌توانند یک اختلال حاد روانپزشکی ایجاد کنند. همچنین حاوی میریستین است که در دوزهای زیاد می‌تواند توهم ایجاد کند. همچنین مصرف بیش از حد این ادویه می‌تواند منجر به تشنج، تپش قلب، درد عمومی بدن، استفراغ، حالت تهوع و کم خونی شود. حتی در موارد شدیدتر مصرف بیش از حد موجب خواب طولانی و عمیق مانند کما و در موارد شدیدتر، منجر به مرگ شود. زنان باردار و مادران شیرده نباید از جوز هندی استفاده کنند زیرا می‌تواند باعث سقط جنین در زنان باردار شود. گاهی در صورت مصرف در مقادیر زیاد، ممکن است روی جنین تأثیر بگذارد. همچنین می‌تواند باعث سرگیجه، حالت تهوع و مشکل در ادرار شود. همچنین آن را دور از دسترس کودکان قرار دهید؛ زیرا می‌تواند موجب واکنش آلرژیک پوستی شود.  

نگهداری:

بهترین راه برای نگهداری

آن را از تابش نور خورشید دور نگه دارید. بهتر است از ظروف در بسته استفاده کنید. از نگهداری روی اجاق گاز، سینک، نزدیک پنجره یا در گرما و رطوبت خودداری کنید زیرا گرما باعث می‌شود ادویه به سرعت خاصیتش را از دست بدهد. اگرچه خشک است، اما به گرما حساس است و قرار گرفتن در معرض بخار می‌تواند خطر آلودگی باکتری یا قارچ را افزایش دهد. اگر در فریزر نگهداری شود و به طور مکرر برای استفاده از فریزر خارج شود، باعث از بین رفتن طعم و بوی آن می‌شود. انتقال آن را به یک ظرف شیشه‌ای قهوه‌ای یا ظروف مات بهترین انتخاب است.

از جوز هندی به عنوان ماسک استفاده کنیم.

ولی چگونه؟!؟!؟!   برای کنترل آکنه، ۲ تا ۳ قاشق پودر شده جوز هندی را با کمی شیر مخلوط کنید تا خمیر ایجاد شود. بعد از شستن صورت با آب گرم، آنرا خشک کنید و سپس خمیر را به طور مساوی روی آکنه‌ها پخش کنید. بعد از گذشت دو ساعت از آب گرم برای پاک کردن خمیر و به دنبال آن آب سرد برای بستن منافذ استفاده کنید. این خمیر همچنین به عنوان اسکراب برای درمان جوشهای سرسیاه عمل می‌کند. برای تسکین اگزما [لکه‌های قرمز پوسته پوسته]، با جوز هندی و آب، خمیری درست کنید و خمیر را روی لکه‌های پوسته پوسته شده بگذارید.  

خواب راحت با جوز هندی

برای بهبود خواب، یک فنجان شیر جوشانده با ۱/۴ قاشق چای خوری جوز هندی را میل کنید.

توجه: داروهای خانگی بدون مشورت با پزشک نباید امتحان شوند.

  با اینکه جوز‌ هندی به‌مقدار خیلی کم و به‌عنوان ادویه و چاشنی در غذا مصرف می‌شود، ولی جالب است بدانید همان مقدار کم نیز برای سلامتی بسیار مفید است. زیرا این ادویه دارای مواد مغذی است که حاوی ویتامین‌ها، مواد معدنی و ترکیب‌های ارگانیک روغن‌های اسانسیِ‌ موجود در آن هستند. یادمان باشد به اندازه مصرف کنیم . سلامت باشید . منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا