یوگا

با یوگا سوترا پاتانجلی همیشه لبخند بزنید!!

هنگامی که مردم در مورد یوگا صحبت می کنند، آنها اغلب به مزایای فیزیولوژیکی این تمرین اشاره می کنند، مانند افزایش انعطاف پذیری، کاهش سفتی عضلات و غیره. همه این ها مزایای فوق العاده ای هستند، اما در مورد مزایای ذهنی ، روانی یوگا و هدف واقعی آن شناخت کافی وجود ندارد. کلمه یوگا از زبان سانسکریت آمده است. این کلمه به معنای اتحاد است. گفته می شود منظور از یوگا، اتحاد ذهن، بدن و روح است. اگر هرگز به فکر یوگا سوترا نبوده اید، بهتر است به سوتراهای پاتانجلی آشنا شوید. یوگا سوترا راهنمای احساس بهتر در زندگی روزمره است.

سوترا چیست؟

در زبان سانسکریت سوترا به معنی رشتۀ نخ است. اگر تازه وارد یوگا شده اید، ممکن است هنوز با یوگا سوترا های پاتانجلی آشنا نباشید. سوترا، رشته ها یا مجموعه‌ای از “رشته ها” یا گفتمان ها است که به صورت یک کتابچه راهنما یا یک متن برای پیروان آیین هندو و بودایی نوشته شده است.

یوگا سوترا به چه معناست؟

یوگا سوترا مجموعه ای از متون است که توسط حکیم پاتانجلی، حدود سال 400 میلادی نوشته شده است. این مجموعه شامل مبنای فلسفه یوگای کلاسیک است و از 196 سوترا تشکیل شده است. سوتراهای پاتانجلی، دقیق‌ترین و علمی‌ترین متنی است که تا به حال درباره ی یوگا نوشته شده است.

اگر چه این یوگا سوترا از اشعار کوتاه و ساده ساخته شده‌است، اما سرشار از معنا و مفهوم عمیق است. بسیاری از افراد سعی می کنند سوترای پاتانجلی را در زندگی روزمره مورد استفاده قرار دهند، نه فقط در زمان مدیتیشن و تمرین آسانا. یوگا سوترا ها با رایج شدن فرهنگ یوگا در قرن بیستم بسیار مورد توجه قرار گرفتند. قبل از آن متون دیگری، مانند “باگاواد گیتا” و “یوگا واسیستا” ، به عنوان متون اصلی معتبر یوگا شناخته شده بودند.

196 سوترا به چهار کتاب موضوعی تقسیم شده است:

  1. سامادی پاداس (یوگا چیست؟)
  2. سادانا پاداس (چگونه می توان یک حالت یوگیک بدست آورد؟)
  3. ویبهوتی پاداس (مزایای تمرین یوگا چیست؟)
  4. کایوالیا پاداس (آزادی و رهایی از رنج)

سامادی پاداس در یوگا سوترا

فصل اول یوگا سوترا از پاتانجلی در مورد معنای یوگا است. در 51 سوترا پیام رسانی کرده است. در این بخش با کسانی صحبت می کند که قبلاً یوگا را در زندگی روزمره خود به کار گرفته اند و بر موضوعات روشنگری، تمرکز و مدیتیشن تمرکز دارد.

سادانا پاداس در یوگا سوترا

فصل دوم یوگا سوترا نحوه رسیدن به حالت یوگیک را توضیح می دهد. 55 سوترا در این بخش درباره تمرین یوگا بحث می کنند و هشت اندام یوگا را معرفی می کنند که عبارتند از:

1. یاما – پنج اصل اخلاق

یاما به معیارهای اخلاقی و صداقت فرد اشاره می کند و بر رفتار و نحوه رفتار خود در زندگی متمرکز است.

  • عدم خشونت
  • راستی
  • دزدی نکردن
  • اتلاف انرژی نیست
  • پرهیز از حرص و آز

2 . نیاما – پنج اصل رفتار و نظم

نیاما به نظم و انضباط شخصی و اعمال معنوی اشاره دارد. به عنوان مثال ، حفظ روح و روان پاک ، به دست نیاوردن دارایی های مادی زیاد ، سپاسگزار برای آنچه که داریم ، رشد معنویت خود ، خواندن نماز قبل از غذا.

  • خلوص
  • قناعت
  • ریاضت معنوی
  • مطالعه
  • تعلق خاطر

3 . آسانا – تمرین بدنی یوگا

فلسفه یوگا، بدن را خانه روح ما می داند. حالت های یوگا به ما کمک می کند تا با بدن و روح خود ارتباط برقرار کرده و نظم و انضباط را افزایش دهیم که هر دو برای مدیتیشن لازم هستند.

4 . پرانایاما – کنترل نفس

شامل تکنیک های تنفسی قدرتمندی است که برای کنترل تنفس و درک ارتباط ذهن و بدن طراحی شده اند. رابطه قدرتمند بین نفس، ذهن و احساسات ما است.

5 . پراتیاهارا – عقب نشینی حسی

مفهوم پراتیاهارا این است که از محیط پیرامون خود آگاهی داشته باشیم اما سعی کنیم آگاهانه به جای درگیر شدن با آنها ، به درون نگاه کنیم. باید کاملاً ساکت باشیم و از بدن خود آگاه باشیم ، اما فکر ، نگرانی یا انتظارات خود را کنار بگذاریم.

6 . دارانا – تمرکز

در اینجا ما با حواس پرتی ذهن که آن را در یک فضای کاملاً مشخص محدود کرده ایم، مقابله می کنیم و توجه خود را بر روی یک نقطه متمرکز می کنیم. دوره های تمرکز طولانی به طور طبیعی منجر به مدیتیشن (دهیانا) ، مرحله بعدی در مسیر هشت اندام می شود.

7 . دحیانا – مدیتیشن

مدیتیشن جریان بی وقفه تمرکز و دستیابی به سکون و آرامش است. در این مرحله ذهن ساکت شده و در سکون اصلاً فکر نمی کند. نیاز به قدرت درونی و تمرین دارد تا از یک تمرکز به حالت سکون بروید. اما تسلیم نشوید به یاد داشته باشید که یوگا یک فرآیند است و هر مرحله مزایایی دارد و ما را در هر مرحله تمرین یوگا، به مرحله بعدی می فرستد.

8 . سامادی – تحقق بخشیدن به خود

این حالت تمرکز کامل است که منجر به خلسه می شود. در این مرحله ، ما با نقطه تمرکز خود ادغام می شویم و از خود فراتر می رویم. برخی معتقدند که سامادی منجر به روشنگری می شود. برخی دیگر معتقدند که این خود روشنگری است. کسانی که به سامادی می رسند ، احساس ارتباط عمیقی با خدا ، ارتباط متقابل با همه موجودات زنده و همزبانی با جهان دارند. این تجربه همان چیزی است که بسیاری از یوگی ها احساس خوشبختی می نامند.

این فصل همچنین عمیقاً به شش عضو اول از هشت عضو یوگا فرو رفته و آن را مهمترین فصل برای “تازه واردان” و کسانی که به دنبال سنت یوگا در زندگی روزمره خود هستند، معرفی می کند.

هشت اندام معرفی شده در یوگا سوترای پاتانجلی
هشت اندام یوگا در سوترای پاتانجلی

ویبهوتی پاداس در یوگا سوترا

56 سوترا موجود در فصل سه بر مزایای تمرین منظم یوگا تمرکز دارند. در اینجا ، پاتانجلی به کشف قدرت ناشی از یوگا می پردازد و در دو اندام پایانی یوگا، دحیانا و سامادی فرو می رود.

کایوالیا پاداس در یوگا سوترا

فصل آخر یوگای سوترا از پاتانجلی شامل 34 سوترا است که بر آزادی و رهایی از رنج تمرکز دارند. در اینجا ، متن اهداف نهایی یوگا را بررسی می کند .

هدف از هشت اندام رسیدن به سامادی است ، اما هدف نهایی این است که از دوگانگی زندگی (ماده و روح) بالاتر برویم و از طریق آزادی روح ،به یگانگی برسیم. این بالاترین حالت سامادی، یا سعادت معنوی و تحقق خود، در یوگا و بودیسم است.

سوترای پاتانجلی به ما چه می گوید؟

ممکن است فکر کنید یوگا سوترا مجموعه ای از حرکات طراحی شده برای آزادی بدن و ذهن است، اما باید بگوییم که تنها اشاره ی مربوط به تمرین بدنی در کل متن سوتراها، این است که شما باید راحت نشسته باشید. نه چیزی که ممکن است از یک کتاب درسی یوگا انتظار داشته باشید! پاتانجلی به ما می گوید یوگا چیست. یوگا یعنی “توقف نوسانات ذهن”. معنی این جمله این است که یوگا تمرینی است که نوسانات ذهن (غالباً قدرتمند) را تغییر می دهد. این یک اصل رایج است که نوسانات ذهنی، ناشی از دلبستگی به چیزها ، ایده ها ، مردم ، علت رنج است و روشن بینی، رهایی از رنج است. بنابراین با محدود کردن تأثیر این امواج ذهنی ، یا با آرامش بخشیدن به ذهن پر سر و صدا، ممکن است بتوانیم خود واقعی خود را بشناسیم. یوگا سوترای پاتانجلی می گوید که با ایجاد آگاهی درون نگرانه خاص و نه در حد روان رنجوری می توان راهی دور از فشارها و دردهای زندگی روزمره را آغاز کرد. ما می توانیم همه چیز را همانطور که هست، ببینیم. این فرار نیست، بلکه نوعی “بیدار شدن” است. “ما نمی خواهیم همه جهان را تغییر دهیم ، اما می توانیم خودمان را تغییر دهیم و مانند پرندگان احساس آزادی کنیم. ما می توانیم حتی در میان مصیبت ها آرام باشیم و با آرامش خود ، دیگران را آرام تر کنیم. آرامش مسری است. اگر به کسی لبخند بزنیم ، او لبخند خواهد زد و لبخند هیچ هزینه ای ندارد. ما باید همه را با شادی آزار دهیم. اگر قرار است در یک دقیقه بمیریم ، چرا با خنده، با خوشبختی نمی میریم؟

برخی از مهمترین یوگا سوتراها

یوگا قدرت کنترل ذهن است

یوگا تمرینی است که باعث آرامش ذهن، رفع حواس پرتی و استرس ها می شود. چه کسی مخالف استرس کمتر در زندگی خود است؟

تلاش برای ثبات ذهنی تمرین است

پاتانجلی می گوید تمرین تنها راه رسیدن به ثبات ذهن است. تمرین به معنای تلاش برای کارهایی است که یک حالت پایدار و آرام به وجود می آورند. هر زمان که ممکن باشد، فضا را برای تلاش برای تمرین ذهن ایجاد کنید.

رسیدن به زیربنایی محکم در تمرین

برای رسیدن به یک پایه قوی در عمل، ما باید در زمان طولانی تمرین کنیم. بدون اینکه وقفه داشته باشیم. باید به آن اعتقاد داشته باشیم. پاتانجالی در این سوترا به “مدت طولانی” اشاره می کند. این زمان طولانی به این حقیقت اشاره دارد که شما باید برای مدتی طولانی یوگا تمرین کنید تا واقعا ذهن خود را تغییر دهید.

جملات سوترا پاتانجلی:

  • الهی تسلیم و خدمتگزار توام( تمام پیامبران از این سوترا استفاده می کردند)
  • الهی همه چیز را به تو می سپارم  از آنچه هست راضی و سپاسگزارم .
  • خدا پشتیبان و هدایت کننده من است .
  • خدا با من است .

منبع:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا