عمومی

ویروس کرونا به زبان ساده + روش پیشگیری

این روزها در همه جا اسم از ویروس بسیار مهیبی هست به اسم کرونا یا همون کروناویروس (Coronaviruses) که حتی سازمان بهداشت جهانی هم نسبت به این بیماری واکنش نشان داده است . بار ها در فیلم های تخلیلی دیده ایم که ویروس مهیبی شروع به پخش در سراسر دنیا میکند و تلفات بسیاری میدهند . به نظر شما آیا این واقعه میتونه اتفاق  بیوفته یا نه ؟ اول بیاید در مورد خود بیماری صحبت کنیم . با آکادمی فیتنس همراه باشید چون قرار است اطلاعات زیادی درباره ویروس کرونا به دست آورید.

کرونا ویروس :

همینطور که از اسم این گروه مشخصه نوعی از ویروس ها هستند. پس باید مثل ویروس ها با آن برخورد کرد . این گروه از ویروس ها در پستانداران و پرندگان بیشتر دیده میشود .و نمونه مشهور اون ها ویروس سرماخوردگی معمولی است . حالا این خانواده فرزند جدید رو به خودش دیده به اسم ۲۰۱۹-nCoV  که بیشتر مشهور هست به بیماری کرونا . این بیماری برای اولین بار در شهر ووهان چین پس از اینکه مردم بدون علت مشخصی دچار سینه پهلو شدند و واکسن‌ها و درمان‌های موجود مؤثر نبودند شناسایی شد . پس از اینکه این بیماری در اوایل سال ۲۰۲۰ شروع به گشترش کرد دولت چین کل شهر ووهان را برای جلوگیری از انتشار بیماری قرنطینه کرد . بیشتر افرادی که به ویروس کرونا مبتلا شده بودند اظهار داشتند که با بازار دریایی ووهان که حیوانات زنده میفروشند در ارتباط بوده اند . این بیماری تا حدودی شبیه بیماری سارس است که آنهم از بازارهای دریایی شیوع پیدا کرده بود . این بیماری از لحاظ کشندگی شبیه بیماری سارس است . و تا ۸۵ درصد شبیه بیماری کرونا ویروس خفاشی است . به همین دلیل منشا آنرا از خفاش میدانند .

درمان بیماری کرونا

این بیماری تا کنون هیچ دارویی برای درمان و یا پیشگیری ندارد . ولی با یک سری اقدامات اولیه میتوان تا حدودی از بیماری به آن جلوگیری کرد . این بیماری مثل سرماخوردگی معمولی است و نشانه هایی مانند آن دارد . در هنگام بیماری سعی کنید : تا میتوانید استراحت کنید . مایعات فراوان بنوشید . بخور میتواند به بهبود گلو درد کمک کند . بیمار به‌قدر کافی اکسیژن دریافت کند. این کار کمک میکند که شما سریعتر بهبود پیدا کنید .

نشانه های بیماری کرونا

نشانه های این بیماری از کسالت خفیف تا بیماری شدید و مرگ متفاوت است. علائم شایع این بیماری عبارتند از:

  • تب
  • سرفه
  • نفس های کوتاه
  • در موارد نادر این ویروس منجر به مشکلات تنفسی شدید، ناراسیی کلیه یا حتی مرگ میشود.
  • علائم این بیماری ظرف دو تا چهارده روز پس از آلودگی به ویروس شروع میشود.

این ویروس باعث ذات الریه (سینه پهلو) میشود. کسانی که دچار این بیماری میشوند، از سرفه، تب و مشکلات تنفسی رنج میبرند. در موارد شدید ممکن است نارسایی اعضایی مثل کلیه اتفاق بیفتد و ممکن است فشار خون شما از حالت طبیعی خارج شود. این ذات الریه ویروسی را نمیتوان با آنتی بیوتیک (چرک خشک کن) درمان کرد. داروهای ضد ویروسی که برای آنفلوانزا تهیه شده اند نیز در این بیماری کاربردی ندارند. اگر فردی در اثر ابتلا به این بیماری به بیمارستان مراجعه کند، درمان اصلی مراقبت و پشتیبانی از عملکرد ریه ها و اندامهای دیگر و دادن مایعات کافی به بیمار است. بهبودی بستگی به قدرت سیستم ایمنی بیمار دارد. بسیاری از کسانی که در اثر ویروس کرونا مرده اند پیش از آن هم از نظر سلامتی در وضعیت خوبی قرار نداشته اند  

آیا ویروس کرونا از فردی به فرد دیگر منتقل میشود؟

انتقال ویروس کرونا از انسان به انسان تایید شده است. در حال حاضر وجود این ویروس در خارج از چین در هنگ کنگ، ژاپن، ویتنام، نپال، سنگاپور، کره جنوبی ،تایلند و امریکا نیز تایید شده است.

چرا ویروس کرونا از آنفلوانزا بدتر است؟

هنوز نمیدانیم ویروس کرونای جدیدا شیوع یافته، چقدر خطرناک است و تا زمانی که اطلاعات کافی راجع به ن به دست نیاورده ایم، نمیتوانیم از خطرات آن براورد دقیقی داشته باشیم. هشتاد و یک مرگ از ۲۸۲۷ مورد ابتلا به این ویروس به معنی ۳% مرگ و میر ناشی از آن است. با این حال این رقم ممکن است فراتر از حد واقعی باشد چرا که بسیاری از افراد مبتلا ممکن است علائم شدیدی نداشته باشند و به بیمارستان مراجعه نکنند بنابراین در آمار نیز در نظر گرفته نمیشوند. در حالی که در مورد آنفلوانزای فصلی (که در پاییز و زمستان شایع میشود) معمولا نرخ مرگ و میر کمتر از ۱% است و هر ساله در سرتاسر دنیا جان حدودا ۴۰۰ هزار نفر را میگیرد . لازم به ذکر است که نرخ مرگ و میر سارس بیش از ۱۰% بود. یکی دیگر از مسائل ناشناخته میزان مسری بودن این ویروس است. همچنین آنفلوانزا واکسن دارد در حالی که برای کرونا هنوز واکسنی تهیه نشده است بنابراین نمیتوان افراد آسیب پذیر جامعه از جمله سالمندان یا افرادی را که مشکل تنفسی یا ایمنی دارند از آن محافظت کرد. اگر احساس ناخوشی دارید حتما از دیگران فاصله بگیرید و دستان خود را مرتبا و با روش صحیح بشویید.  

نکاتی برای مقابله با کرونا ویروس

حداقل بیست ثانیه برای شستشوی دستان خود با آب و صابون، وقت بگذارید و مرتبا دستان خود را بشویید. میتوانید در صورت عدم دسترسی به آب و صابون، از محلول ضد عفونی کننده بر پایه الکل که حداقل ۶۰% الکل دارد، استفاده کنید از تماس دست با چشمها، بینی و دهان خودداری کنید از تماس نزدیک با افراد بیمار پرهیز کنید اگر بیمار هستید، در منزل بمانید و سعی کنید با پزشک تلفنی صحبت کنید. با دستمال کاغذی، هنگام سرفه یا عطسه جلوی دهان خود را بگیرید و سپس دستمال را در سطل زباله بیندازید اشیاء و سطوحی را که مرتبا لمس میکنید (مانند ریموت کنترل تلویزیون، دستگیره درها، گوشی موبایل و غیره)، تمیز و ضد عفونی کنید.  

پیام هایی در مورد ویروس کرونا که برای شهروندان کانادایی ارسال شده : ویروس باکتری نیست و با آنتی بایوتیکها قابل درمان نیست! برای پیشگیری همیشه گلوتون رو تَر نگه دارید و نزارید گلوتون خشک بشه . بنابراین خودتونو تشنه نگه ندارید. بخاطر اینکه به محض ورود ویروس میتونه در عرض ١٠ دقیقه همه ی بدن رو فرابگیره بزرگسالان ۵٠ الی ٨٠ سی سی آب ولرم و کودکان ٣٠ الی ۵٠ سی سی هر لحظه که احساس کردید گلوتون خشک شده تامل نکنید و سریعا آب بنوشید گلوتون رو تر نگه دارید تا آخر ماه مارچ ، وارد محل های شلوغ نشید ، از حمل و نقل عمومی استفاده نکنید از غذاهای سرخ شده و پر ادویه ( فکر کنم منظور غذاهای تند هست) استفاده نکنید.  

در آخر متوجه شدیم که در ویروس کرونا اگر بیماری زمینه ای خاصی نداشته باشید و یا سیستم ایمنی بدن شما ضعف خاصی نداشته باشد، هیچ خطری برای شما ندارد . امیدوارم تونسته باشیم کمکی در این زمینه کرده باشیم .  

سعی کنید با انجام حرکات یوگا و مدیتیشن در این دوران آرامش داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا